Våre karting stjerner…

Kjetil Engan, Jon Asakskogen og Niklas Abrahamsen som har gått videre i racingkarrieren.

Niklas Eker Abrahamsen

Vinner Norgescup 2017

Han startet sin karriere innen gokart i en alder av 9 år, i klassen Cadetti. Etter et par år for å bli «varm i trøya» så var Niklas med helt i toppen av Norgescup`n i Mini, som han vant suverent i 2017. Etter dette ble det over i stor kart og 125 ccm motor, hvor Niklas kjørte mye i Sverige. Gokartserien SKCC regnes som en av Nordens tøffeste serier, hvor det ble sølv i J125 i 2019. Under pandemien byttet Niklas til Citroen DS3 Cup i Danmark og tok med seg en 4.plass i mesterskapet i 2022 og en bronsemedalje i 2023. Fra 2024 kjører Niklas for Dörr Motorsport i Tyskland, i langdistanse-serien NLS på Nurburgring, med en Aston Martin Vantage GT4.

Sølv Nordisk SKCC J125 manager og mekaniker Frode Abrahamsen til h.

Jon Asakskogen startert karriereren som voksen og det ble 18 år hittil…

2009 på banen i Andebu i Vestfold. Den helgen oppnådde jeg min beste plassering i gokart, med en 4. plass, og det artige var at «gamlingen» på 62 år da ble feiret som om han vant! Gokart er vanskeligere enn man tror, og med over 20 kg overvekt og en motor på kun 125 cc, var det ikke enkelt å hevde seg i toppen i den gjengen.

Mener den brakka i bakgrunnen forteller at dette er tatt på Varna-banen i Våler, Østfold.

Thomas Franzen, Oslo, ( han som står til høyre for meg) fikk tak i dresser i Sverige, og vi stilte på Starmoen i Elverum i like dresser, og det ble jo litt av et show! Alle de 5 gutta er unge nok til å kunne vært mine sønner, og vi hadde mye moro!  3 av dem er Asker-folk,  Bernt Harald Jensen og Martin Barry Berg foran og Jan Arild Helgestad lengst til venstre bak i bildet. 5. mann er Jonny Moen fra Hønefoss. Vi kjørte i klassen Production, med 125 cc to-takter, og slurekløtch, med en Roc-motor på 36 hk som gikk opp til 18 000 RPM. Da jeg startet med gokart, var det 250cc 4-takt  på 32 hk som gjalt. Da «teamet»  gikk i oppløsning etter 2009-sesongen, begynte Helgestad med girkart og jeg gikk over til Seven. De andre måtte prioritere andre ting i livet. Bør legges til at det var mange andre også som kjørte i Production-klassen, så «min gjeng» var folk som startet omtrent samtidig og vi delte etter hvert telt i depotet og ble derfor en litt spesiell gjeng som delte kunnskaper og erfaringer.

Flere år på rad dro vi til South Garda Karting-banen i Nord-Italia, i vinterferien. Var der og kjørte en hel uke og vi var med stort og smått 60 – 70 nordmenn der! Og et år var det en internasjonal cup den siste helgen,  og om du ser på han som står til høyre for Bernt Harald Jensen med skiltet, så vil du kanskje kjenne igjen en ikke helt ukjent Rallykjører, Andreas Bakkerud!

Ellers var jo nåværende proffkjørere ute i verden, knøttsmå barnekjørere den gangen jeg holdt på: Markus Poverud, Dennis Olsen, Marius Nakken og Oskar Sandberg, for å nevne noen!

 

Kjetil Engan en av våre kartingpionerer!

Når jeg begynte å kjøre gokart var aldersgrensen for å få lov til å kjøre løp 16 år.  Ikke bare det, men alle som skulle ha lisens måtte enten ha førerkort for bil eller motorsykkel, så kun noen dager etter jeg fylte 16 år tok jeg førerkort for motorsykkel. 

Min første gokart fikk jeg vinteren da jeg var 14 år og da jeg fylte 15 år i juni 1976 fikk jeg lov til å begynne å trene. Det var kun 4 klasser den gang, 2 klasser med 100 m3 uten gir, en klasse for 125 m3 med gir og en klasse for 250 m3 med gir. Den klassen jeg startet med het Formel Nordic og det var med 100 m3 motorer som det ikke var lov å trimme. 

Da jeg fikk lisens sommeren 1977 var det kun 2 permanente baner i Norge. En på Jessheim og en i Skien, så det ble Nordbymoen ved Jessheim som ble min hjemmebane og hvor vi trente hver onsdag og lørdag. Klubben min het RCC Romerike og var den klubben som de fleste som kjørte gokart på den tiden var medlem av. 

Jeg kjørt i denne klassen i et par år før jeg måtte ta et hvileår p.g.a. skolegang. 

Høsten 1980 kjøpte jeg så min første 125 m3 kart av Arne Rasmushaugen som hadde vunnet NM i 1980 med den karten. 

Det var en Tony Kart med en Rotax luftavkjølt motor som var det vanligste på den tiden. Jeg hadde bra fremgang i 1981 og i 1982 hvor jeg kjørte mitt første Nordiske Mesterskap og mitt første EM i Tyskland.  Der kom jeg i kontakt med han som drev All Kart fabrikken i Italia, mr. Fenini, og på vinteren 1983 reiste jeg til fabrikken i Italia og kjøpte min første av mange All Kart rammer. Sammen med Trond Bråthen ble jeg også forhandler av All Kart i Norge.

Med ny ramme og ny vannavkjølt Rotax motor ble det bra resultater og i 1983 ble det sølv i NM i Formel C som var 125 m3 klassen med trimmede motorer. 

Jeg traff også Monica gjennom gokarten da faren hennes, Bjørn, var en av mine argeste konkurrenter på banen gjennom mange år. Sommeren 1984 ble Veronica født og hun var ikke mer enn 2 uker da hun var med på sitt første gokart løp på Jessheim. Samme høst vant jeg mitt første NM i Ålesund som hadde fått en meget fin permanent bane et par år tidligere. 

Det ble ikke så mye kjøring året etter, men i 1986 ble det ny ramme og ny italiensk motor som het Pavesi. Det ble nok en gang sølv i NM og på høsten dro vi til Italia og kjørte VM. Jeg kom til finalen og jeg mener å huske jeg ble rundt nummer 20 og var kjempefornøyd. 

I 1987 ble det nok et NM gull, den gang på Evje ved Kristiansand. Monica var høygravid med Marlene så hun måtte motvillig være hjemme. Vi kunne ikke ta sjansen på at det skulle bi fødsel på banen. Den gang fantes ikke mobiltelefon som vi kjenner det i dag, så etter løpet fikk jeg låne en telefon som gikk via en sentral og ringt hjem til Monica. Husker det som det var i går. 

1987 ble mitt siste virkelige aktive år med gokart. Jeg kjørte noen løp til i et par år men med to aktive jenter hjemme var det ikke lett hverken tidsmessig eller økonomisk å satse videre med gokart så det ble noen hvileår før vi startet med rally.

Jeg har utrolig mange gode minner fra gokart tiden med mange fine turer og løp både i Norge og rundt om i Norden og Europa som jeg ikke ville vært foruten.

Med vennlig hilsen

Kjetil Engan. 

Her kommer noe bilder fra arkivet til Trond Bråthen fra Norbymoen Jessheim trolig 1981. Dette er fra pionertiden i karting.

Til v Trond Bråthen nr 2 og Bjørn Gulbæk nr 1. (svigerfar til Kjetil med GULLRATT begge 2)

Vi må avslutte på VM nivå: Monica Gulbæk Engan forteller om sin far Bjørn. Her et bilde fra VM i Italia 1986. Pappa og Kjetil kjørte i samme klasse. Pappa begynte med gokart i 1978. Men alt startet med hans far som kjørte PO løp

Monica forteller: Min far Bjørn til h og broren min Runar i midten. Mamma Gerd til h. var alltid med som «altmuligmann»

Under: Bussen til Lars Ihlang, som kjørte gokartkjørerene dit det var store løp, som Nordisk, EM og VM. Jeg har vært med bussen til Finland, Danmark og VM i Tsjekkia.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *