Sportsoppdatering uke 4/20

Hei

Da var nok en bilsportshelg over, denne gangen var det Challenge og Rally som var i bresjen,  ikke unormalt at disse bilsportsgrenene er i vinden på denne årstiden. Vi er i slutten av januar og jeg regner med at det jobbes intensivt i diverse garasjer for å forberede biler og utstyr til våren da også andre bilsportsgrener skal ut å lufte seg.

FUNKSJONÆRHJELP: 

Flere av våre funksjonærer har ofte hjulpet til under Rally Sweden med TK eller veivakter under VM-løpet. Arrangørklubbene trenger hjelp også i år på fredag 14.februar da løpet har etapper i Norge. Hvis man ønsker å hjelpe til her så må man ta kontakt med Per Gunnar Aarnes hos KNA Kongsvinger: Tlf: 93429938 / Mail: pgaa71@gmail.com

MEDLEMSKONTINGENT 2020:

Vi har registrert at det både under Sigdalsrally og på Lygnasprinten er flere av våre aktive som deltar uten å ha betalt sin medlemskontingent for 2020. I utgangspunktet er ikke dette lov og man kan bli nektet å starte løpet hvis dette ikke er i orden. Vi håper derfor dere så fort som mulig får betalt.

1)Nå kan du gå inn på din app cardskipper og betale medlemskontingenten. Det er viktig at du sjekker at vi har riktig telefonnr. og fødselsdato til deg.
Det får du opp når du logger deg på, det er ikke nødvendig å opprette ny kto. du skal bare logge deg på den vi har opprettet for deg.

Mer info her:

https://www.abmo.no/digitalt-medlemskort/?fbclid=IwAR1ftoiJN4q2z6zRpHXOtk_91KH8gYx_4-608tZ_vaD98HGrdW27dkRBk3Q

2)Det er også mulig å få tilsendt medlemskort med giro på «gammel» måte. Gi beskjed til post@abmo.no hvis man ønsker dette. Vi håper alle kan betale sin medlemskontingent så fort som mulig selv om man ikke skal delta før senere i sesongen.

Dette er klubbens viktigste inntektskilde og vi er mildt sagt avhengige av den for driften av klubben.

RESULTATER/RAPPORT:

CHALLENGE:

Denne helgen hadde Lygnasprinten egen klasse for Challenge. Disse kjørte først i feltet og Anders Grøttum og Jørn Grøttum fikk det virkelig bra til denne lørdagen. I sin Opel Ascona A kjørte de inn til en meget fin andreplass totalt.

Harald Bye var kartleser i en Ford Cortina GT. Sammen med Skaufel endte de på en 10.plass totalt.

Sistemann fra klubben som deltok denne helgen var Rolf Hammer. I en Volvo 122 Amazon ble det til slutt en 12.plass på ekvipasjen.

RALLY:

Årets WRC-sesong startet med det tradisjonsrike Rallye Monte-Carlo denne helgen.

Mads Østberg stilte til start med Citroën C3 R5 og startet løpet overbevisende med å lede WRC2 etter torsdagens to kveldsetapper. På fredagens åpningsetappe ss3 traff han noe og punkterte, dette medførte et tidstap på bortimot tre minutter. I løpet av helgen kjørte de norske bra og klatret oppover på listen. Til slutt tok de seieren i WRC 2 og endte på en 10.plass totalt.

RALLY:

Lygnasprinten kunne by på fin issåle og noe brøytekanter til tross for den milde vinteren så langt. Til tross for at  Anders Grøndal testet litt uvante innstillinger på sin Ford Fiesta R5 som ikke fungerte helt så dominerte de løpet og med seier på alle seks fartsetappene tok de totalseieren.

Veldig moro var det å se at Marius Aasen hadde et lite comeback. Sammen med fruen Marlene Engan Aasen ble hans Subaru Impreza Sti hentet frem fra vognskjulet noen dager før. Virket som det var noen sommerfugler i magen på co-driveren da undertegnede pratet med henne et par dager før løpet. Var nok litt rattrust på de to første etappene, men så slapp de seg virkelig løs. Tok etappeseier i klassen på både ss4 og ss5 og lå da kun fire tideler bak klasseleder totalt. På den siste etappen klinket de til og da konkurrenten kjørte av ble det en imponerende klasseseier og en fjerdeplass totalt.

Noen biler lenger frem i feltet var storesøster Veronica Engan på plass i høyresetet i en Opel Adam R2. Det ble en komfortabel reise gjennom dagen der de vant alle etappene i klassen, sørget for klasseseier og en syvendeplass totalt.

Det var enormt med rallyerfaring i den Ford Fiesta R2 som Kjell Pettersen satt i denne lørdagen. Sammen med evigunge Trond Lyseng imponerte de stort og satte gode tider sammenlignet med ungdommen. Det endte på en super andreplass i klassen og så høyt som nummer åtte totalt.

Denne lørdagen var det mange påmeldt i den historiske klassen. Petter Fausko tok likegodt etappeseier med sin Opel Kadett GSi på ss1 og den avsluttende ss6. På de fartsetappene imellom ble det andreplasser og regnskapet viste til slutt at han og Leif Arne Neset ble nummer to i klassen og 15. totalt.

I en av de fineste kitcarbilene i Norge var Stine Marie Klemetsdal co-driver. Med en Ford Escort Maxi kitcar tok de og vant fire av de seks fartsetappene og til tross for et stopp i et veidele med et tidstap på 15-20 sekunder vant de klassen og endte på 16.plass totalt.

Det ble en tett kamp i toppen av klassen for Jarle Lippert. Med sin BMW Compact ble det etappeseier i klassen på ss2 og ss3. De ledet totalt etter ss5, men måtte til slutt se seg slått med fattige seks tideler totalt og tok andreplassen i klassen. Totalt ble det en 17.plass.

Med sin fine Ford Escort RS MK2 kjørte Svein Petter Silseth og Ole Andresen et jevnt bra løp på Lygna. I den historiske klassen ble det til slutt en femteplass i klassen og en 29.plass totalt.

I debutantklassen var Marie Hofsløkken kartleser. Dessverre så ble det noe teknisk trøbbel i den fine Volvo 240’en, men dette ble ordnet og de fullførte løpet til en tredjeplass i klassen og en 45.plass totalt.

I en annen Volvo 240 stilte Vegard Hegle til start. Sammen med Sandra Daniella Aas i høyresetet kjørte de meget bra og lå på en fin femteplass i klassen etter ss5. Dessverre så har de fått ukjente problemer på den siste ss6 og tapt nærmere fem minutter. De tapte da mange plasseringer og endte på tiendeplass i klassen og en 46.plass totalt.

Andreas Wiik var på nytt på plass med sin fine Mini Cooper WRC. Sammen med Tormod Kvisler åpnet de med en tredjeplass totalt på ss1, men av ukjente tekniske årsaker ble det brutt løp på ss2.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *