Sportsnytt uke 18


Hei igjen.
En aktiv helg er over der flere av våre utøvere i ulike grener har vært på banen.
Funksjonærer 1:
Jeg vil først takke vårt enormt bra TK-mannskap som hadde ansvaret for ss5/10 Årstøl under Rally Sørland. I tillegg til at dere håndterte de vanlige rallyoppgavene veldig bra ble det litt ekstra å styre med pga. en syklist som klarte å falle av sykkelen. Han skadet seg såpass at det måtte sendes inn ambulanse.
Retter en stor takk til følgende som hjalp til: Maria Taje, Karen Jenssen, Anne Grethe Johnsen, Gro Hedenstad, Caroline S Korneliussen, Willum Kjeserud, Vidar Sommer, Per Arnt Nilssen, Per Martin S Høie, Jan Inge Dagestad, Einar Korneliussen og Petter Stenseng.
I tillegg til disse var John-Erik Nilsen sikkerhetskontrollant og Svein Eirik Hansen var TK på startrampe. Må også nevnes at Molly Pettit hjalp til i rallyradioen.
Funksjonærer 2:
Vi må nok en gang oppfordre flere til å hjelpe til på TK(tidskontroll start/mål på ss) under ulike rally. Nå er det flere og flere arrangører som sliter med dette da det er stort sett ingen rekruttering. Er du en fører/kartleser eller har en annen rolle i motorsporten så hjelp til de gangene du ikke har tenkt å kjøre selv. Rallysporten i Norge kommer til å stoppe opp snart hvis ikke dugnadsinnsatsen på dette området blir bedre. Neste rally vi skal hjelpe til på er Aurskog-Høland Rally 17.juni. (info. blir snart sendt ut)
 RESULTATER:
BAKKELØP:

To biler hadde tatt turen til Uddevalla i Sverige for å kjøre Krutracet. Terje Hakkim i sin fine røde Saab 99 EMS  endte på 9.plass i klassen og 25.plass totalt. En annen norsk bil fra klubben var Kjell Ivar Åmfelt i sin Volvo 244 VOC. Han endte på 7.plass i sin klasse og 32.plass totalt.

BILCROSS:
På Eriksplassen ved Hønefoss stilte fire biler fra Asker og Bærum Motorsport til start. I Åpen klasse gjorde Morten Holje sin debut for klubben vår. I første omgang kjørte han bra og havnet egentlig på annenplass i heatet, men ble dessverre svartflagget. I andre heat ble det en femteplass, men drivleddet hadde gått slik at han ikke fikk kjørt 3.omgang i sin VW Golf. Han ble da stående med en 57.plass totalt i denne klassen.
Denne gang var det egen dameklasse med tre av våre på startstreken.
Mina Sabir i Ford Escort oppnådde disse heatplasseringene: 5-4-4
Anette Olsen i VW Golf oppnådde disse heatplasseringene: 3-3-4
Julie Taje i VW Golf oppnådde disse heatplasseringene: 3-2-4
Med dette klarte Julie å komme seg til en B-finale der hun kjørte inn til en fin 3.plass. Totalt endte da Julie på 8.plass, Anette på 13.plass og Mina på 17.plass i dameklassen.
CHALLENGE:
Sist uke manglet jeg resultater fra Hokksundsprinten. Vil da nevne nå at Anders Grøttum og Jørn Grøttum vant dette løpet totalt i sin Opel Kadett GT/E, Vi gratulerer!!
Erik Aaby og Dag Halvorsen kjørte inn til 2.plass i klassen og 9.plass totalt i sin Audi 80 Quattro.
RACING:
Endelig ble det sesongdebut for Marcus Påverud. Med sin Honda Civic TCR  kjørte han 24 timers løpet på Paul Ricard-banen i Frankrike. Av de fire førerne som delte på kjøringen var Marcus andremann ut. Han overtok bilen foran sitt første pass på en 3.plass, men imponerte stort og kjørte teamet opp i ledelse i sitt pass. Dessverre så ble det noen småproblemer og bilen måtte inn 20 minutter i depoet for skifte av drivaksel. Rett før Marcus skulle ut i sitt andre pass røk dessverre toppakningen på bilen og teamet måtte bryte. Marcus var allikevel veldig fornøyd med debuten i langdistanseracing og gleder seg til neste løp.
RALLY:
Et resultat som ikke var med forrige uke var fra Tsjekkia. John Haugland som også han representerer Asker og Bærum Motorsport kjørte forrige helg Rallye Prag legendy. Dette er et løp som hadde samlet en del tidligere profilerte førere. I legendeklassen stilte John Haugland opp i en Skoda 130 LR. Han kjørte så bra at det ble klasseseier og en 9.plass totalt.

RALLY:
Rett fra Argentina kom Mads Østberg til start i sin Ford Fiesta R5. Han og Ola Fløene satt standarden fra start og vant ss1 med klar margin. Dette bare økte utover løpet og til tross for en punktering og et møte med noen kuer på ss9 ble det en klar seier for Mads og Ola.
Anders Grøndal slet litt med oppsettet på bilen i løsgrusen på de første etappene. I tillegg ble det en litt hard landing på hoppet på travbanen som ødela radiatoren. Dette ble fikset på service og utover ettermiddagen kjørte han og Roger Eilertsen seg oppover på resultatlisten og endte på en sterk annenplass i sin Ford Fiesta R5.
Tilbake i sin Ford Fiesta R5 etter et lite comeback i Subaru var Arnt Gustav Olsen klar for Rally Sørland. Arnt som er fra Mandal trives godt på «hjemmebane» og hadde et mye høyere tempo enn det han har hatt tidligere i vinter. En fjerdeplass i klassen og femteplass totalt smaker det fugl av.
Det ble til slutt et meget bra resultat etter masse problemer for Kenneth Johnsrød. Annenplassen i klassen smakte veldig godt for han og Eirik Borge når man hører hvilke problemer som var underveis.
Fredag før løpet: En liten shakedown konstaterte at tannstangen var løs. Deler av traversen måtte kuttes for å få festet skruene skikkelig. Dette gikk bra og de kom til start.  Ss1 hadde de dårlige noter og tapte tid, på ss2 og ss3 gikk det veldig bra og de satte gode tider. På ss4 fikk man tidsstraff pga. for tidlig ankomst inn på TK. Etter dette går motoren varm, men de får ordnet det. På travbanen blir det en knallhard landing, overlever den men knekker venstre drivaksel og har kun bakhjulsdrift resten av etappen. Får fikset dette på påfølgende service, men må bruke litt ekstra tid på dette og får da mer tidsstraff. Til tross for dette kjører de inn til en sterk annenplass i klassen og en sjetteplass totalt i sin Mitsubishi Lancer Evo9.

Etter å hatt bilen 5 år i garasjen plukket Bernt Kollevold frem sin Mitsubishi Lancer Evo9 til Rally Sørland. Det tok et par etapper før Bernt og bilen fant tonen, men fortere og fortere gikk det utover dagen og han og Ove J Andersen kjørte inn til en tredjeplass i klassen og 7.plass totalt.
Planen til Runar Pedersen var å stille med Peugeot’en denne gangen, men da de ikke rakk å teste den ble det Ford Fiesta R2 på han og Christoffer Pedersen. En blokkering inne på ss3 førte til et tidstap på den prøven ellers gikk det bra helt til siste etappen inne på travbanen. Her mistet de bremsene helt og måtte bare fullføre denne før de kom til mål på en 2.plass i klassen og 15.plass totalt.
Det var som vanlig en lang bruttliste i Rally Sørland. Denne gangen var det tre av våre biler som havnet der.
Det er uvanlig å se Christian A Selmer og Anita Selmer på den listen. De åpnet med 7.plass på både ss1 og ss2, men brøt etter dette med sin Ford Fiesta R5. Usikre på hva som gjorde at de måtte bryte annet enn at det står teknisk på bruttlisten.
Bjørn Bækkevold hadde endelig fått friskmeldt sin Mitsubishi Lancer Evo9 før Rally Sørland. Men han og Dyre E Fredriksen følte det ble stakato kjøring og må bryte før ss7 pga. ikke trykk på senterdiff. De lå da på en 5.plass i klassen. Ved nærmere ettersyn er det motoren til senterdiffpumpen som er brent i stykker.
En som aldri klarte å få bilen til start var Sindre Furuseth. En oljelekkasje som de har slitt med den siste tiden gjorde at de ikke fikk bilen klar til tross for at de allerede var ankommet Sørlandet.
I klubbmesterskapet i rally for førere ligger nå Anders Grøndal på topp med 220 poeng, Bernt Kollevold følger så med 200 og Mads Østberg med 180 poeng.
I klubbmesterskapet i rally for kartlesere er det Roger Eilertsen som leder med 220 poeng, Ove J Andersen har 200 og Ola Fløene 180 poeng.
Mvh / Preben Berg
Asker og Bærum Motorsport
0047 90074755