Sportsnytt uke 4


Nok en motorsportshelg er over og nok en gang så er det rallyfolket som har vært i aksjon.
Rally Finnskog gikk av stabelen på lørdag og flere av våre utøvere stilte til start. Det må også nevnes at mange trofaste ildsjeler hos oss hadde funksjonæransvar da Asker og Bærum Motorsport betjente TK inn, startlinje, flying Finish og TK ut på ss2 og ss5 Homsjøen.
En stor takk til Rita Taje, Maria Taje, Anne-Grethe Johnsen, Jan-Inge Dagestad, Julie Taje, Karen Jenssen, Beate Sommer, Caroline Sommer Korneliussen, Einar Korneliussen, Henriette Sommer Korneliussen, Per Arnt Nilssen, Øyvind Grenaker, Per Martin Stenseng, Morten Taje, Simen Nordheim Berg og undertegnede.
Paul Heyerdahl, Vidar Sommer, Petter Stenseng og Svein Eirik Hansen skulle også vært med, men måtte dessverre melde avbud.
I tillegg var Tom Stensrud ute å kjørte K1 og Øystein Landsgård satt som utregner i basen. Kan også nevnes at Henning Isdal var aktiv i rallyradioen.
Tusen takk til dere alle i Asker og Bærum Motorsport for at dere bruker fritiden deres på en lørdag til å være med på å arrangere billøp.
RESULTATER.
RALLY:
For aller første gang fikk Asker og Bærum Motorsport en totalvinner i et NM-løp. Til tross for problemer med framdiffen på sin Ford Fiesta R5 og dertil mye understyring ble det totalseier på Mads Østberg og Ola Fløene. Hele klubben gratulerer! Nå venter Rally Sweden på Mads og Ola.
Anders Grøndal fikk en ulyd i bilen kvelden før start, men fikk fikset dette. Han og Roger Eilertsen skulle nok gjerne vært litt nærmere tidsmessig de aller fremste for en 6.plass totalt er ikke Anders fornøyd med. Det jobbes intensivt med å få opp tempoet på sin Ford Fiesta R5, og det kommer garantert. Klubben ønsker dere lykke til under Rally Sweden!
Nok en gang kjørte Christian A Selmer et solid rally i sin Ford Fiesta R5. Sammen med Anita Selmer har de nå et høyere tempo enn de har hatt før. En syvendeplass totalt i dette sterke startfeltet er veldig bra.
Marius Aasen hadde denne gangen Veronica Engan tilbake i høyrestolen. Duoen har absolutt fått bra tempo på sin Subaru Impreza Sti og vant sin klasse overlegent. Til tross for litt motorproblemer etter servicen kjørte de inn til en sterk 8.plass totalt.
På en 11.plass totalt kom Bernt Kollevold og Ove J Andersen. Etter en del brutte løp nå så var de meget fornøyd med totalplasseringen og 2.plassen i klassen med sin Toyota Celica.
På 9.plass i klassen endte Arnt Gustav Olsen med sin Ford Fiesta R5. Undertegnede har ikke fått tak i noen informasjon om løpet, men Arnt Gustav tar et skritt av gangen og jobber mot å få tilbake det tempoet han hadde for en stund siden.
Et veldig trøblete rally for Kenneth Johnsrød denne gangen med sin Mitsubishi Lancer Evo9. Allerede på vei til startrampa hørte de lyder forårsaket av bensinpumpa. Et problem de har hatt før. Bilen gikk nogenlunde greit på ss1, men på de to neste før service fusket bilen og det var lite respons ved gasspådrag. På service koblet man om strømtilførselen, men dessverre så fortsatt ulyden. Kenneth og Eirik Borge fullførte bare løpet på halv fart for å kapre noen få NM-poeng. De endte på sjetteplass i klassen og jobber nå intensivt for å finne feilen før Numedal.
Thea Frydenberg samler erfaring som kartleser. Denne gangen var det for Anders Bakke i hans Ford Fiesta ST. Ekvipasjen kjørte jevnt fort hele dagen og de endte på en tredjeplass i klassen. Totalt ble den en 39.plass.
Bjørn Bækkevold og Dyre Erling Fredriksen hadde fått orden på girproblemene fra Sigdal. Men de melder at løpet denne gangen heller ikke gikk knirkefritt. Usikker på hva som var problemene, men det ble også en nesten-kollisjon med en elg der elgen på nære nippet kom igjennom sideruten til Dyre. Men både bil og dyr overlevde uten en eneste skramme. En 7.plass i klassen ble fasiten for ekvipasjen denne helgen.
Det var veldig hyggelig å se Øivind Lehre på start. Etter en avkjøring i 2014 var dette første starten i et rally siden den gang for han og kartleser Tom Kristiansen. I sin blanke Subaru Impreza Sti kom de i mål uten en skramme. Hele teamet var fornøyd med en 8.plass i klassen og sikter på et litt høyere tempo i neste løp.
I klasse 11 stilte Benjamin A Ward til start med sin Nissan Almera GTi. Tilbake i høyrestolen var også Simen Næss Hagen.  Dessverre så hadde teamet store problemer med bremsene på de første etappene. På andre loopen fikk de problemer med gearkassen, men allikevel kjørte gutta inn til en sterk 3.plass i klassen.
Det er alltid noen som ender på bruttlista. Petter Fausko fikk allerede problemer på ss1 på sin Opel Kadett GSI. Remmen til dynamoen hoppet av. Problemet skal nå være løst og han er klar for å starte i Rally Sweden Historic. Klubben ønsker han lykke til i Sverige! Mannen som skal sitte på med Petter i Sverige er Knut Harald Henriksen.
På Finnskog hadde han tatt med seg sin fine Suzuki Ignis s1600. I høyresetet satt Anders Wangen som bor på Roverud og er godt kjent i området. Alt gikk greit helt til ss5, men ca 1km før mål i en lang høyre i nedoverbakke ryker plutselig hjulboltene på venstre framhjul tvers av. De fyker med fronten inn i veikanten, men til alt hell er det en oppoverskråning der slik at bilen bare blir slått rundt med fremdeles hjula riktig vei, ingen rulling. Dekket finner de langt inn i skogen, men det er dessverre brutt løp.
I klubbmesterskapet i rally for førere har nå Marius Aasen tatt ledelsen med 110 poeng. Tett bak følger Torkjell Westheim, Mads Østberg og Anders Grøndal som alle har 90 poeng.
I klubbmesterskapet i rally for kartlesere er det delt ledelse mellom Steingrim Westheim, Ola Fløene og Roger Eilertsen.
Alle har 90 poeng.
Mvh
Preben Berg
Asker og Bærum Motorsport