Dragrace med Rune på Gardermoen Raceway

Med Rune Løvhaug På Gardermoen i mai 18
Han kjører i klassen Pro Street, med Camaro 69 startnr PS6753

Her går det unna i Runes første drag, video fra FB….

Rune forteller, 7,9 og 280 km i draget med av slipp pga litt dårlig feste i starten.

Generell info om drag race  til publikum, presse og sponsorer.


Motorsporten drag race oppstod i USA i 1930-årene. Antagelig var utgangspunktet ungdom som kappkjørte fra lyskryss til lyskryss. Denne mer eller mindre ulovlige kjøringen ble flyttet til nedlagte flystriper, avstengte motorveier eller store parkeringsplasser. Verdens første drag race organisasjon National Hot Rod Association (NHRA) ble stiftet i USA i 1951. Sporten spredte seg etter 2. verdenskrig til Europa og senere til «resten av verden». Drag race ble anerkjent av Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) i 1965 og senere av Det Europeiske motorsykkelforbund (FIM).

Starten er helt avgjørende!

Det kjøres enten 402,33 meter (1/4 engelsk mile) eller 201,16 meter (1/8 mile). I noen få klasser også 300 meter. De fleste gjør en burn-out for å varme dekkene. Oppvarmingen har stor betydning for de som kjører med dekk uten mønster. Varme dekk blir klebrige og fester bedre mot underlaget. Godt feste er alfa & omega! Så er det opp til sjåføren da; Hans eller hennes reaksjonsevne på startplata er helt avgjørende. Den som “sovner” på starten har små sjanser til å ta igjen konkurrenten og vinne. Ofte er det bare tusendeler av et sekund i forskjell i mål! Starten er elektronisk styrt med 3 fotoceller til hver bane koblet til et start-tre (kalles ofte «juletre» eller bare «grana»). Se bilde til høyre. De øverste 2 par med hvite lys på hver bane forteller førerne, starteren og publikum at kjøretøyene står riktig posisjonert på startplata. Deretter trykker starteren på en knapp og start-treet aktiveres og teller ned automatisk. Reaksjonstiden er tiden fra det blir grønt lys til forhjulet bryter fotocellen på startlinjen. Starter kjøretøyet for tidlig vises rødt lys («red light») som vil si tyvstart. I mål er det også fotoceller. De registrerer slutt tid (ET= «Elapsed time») og slutthastighet. I tillegg måles tiden flere steder utover banen.

Kvalifisering og eliminering (finaler)
I utgangspunktet er dragrace enkelt; 2 og 2 mot hverandre etter utslagsmetoden. Førstemann i mål vinner og går videre! Først har man en rekke runder med kvalifisering. Her er det enten reaksjonstiden eller Elapsed time (slutt-tiden)) som avgjør hvilken plassering man får på kvalifiseringslisten. Kvalifiseringslisten danner grunnlag for hvem som møter hvem i elimineringen. En god plassering på kvallisten gir “enklere” motstand i første runde av elimineringen. Etter hvert drag får førerne en utskrift, en såkalt “time-slip”. (Se kopi av time-slip til høyre.) Her ser du bl.a. reaksjonstid, tid etter 60 fot, tid og hastighet etter 660 fot (201 m), slutthastighet i km/timen og slutt-tid. Resultat tavla på banen gir informasjon om blant annet reaksjonstid, slutt tid og hastighet. Og blinker med alle lysene for å vise hvem som vant.

Litt om sikkerhet, klasser og regler
Sikkerhet for førere, funksjonærer og publikum er det viktigste og går foran alt annet. Derfor kan det dessverre bli pauser når noen mister motordeler eller slipper ut olje! Oljeflekker på banen er kritisk og må fjernes helt. En-1 dråpe olje kan ha fatale konsekvenser i stor hastighet. Strenge sikkerhetskrav og opplæring gjelder for brann- og redningspersonell, løpsledelse, startere, jury og dommere osv. Samme krav gjelder for arrangør- og banegodkjenning, godkjenning av førere & kjøretøy, belter, bremseskjermer, brannsikre klær, hjelm, sko osv. Det er over 25 klasser i dragrace. I de fleste klassene må fører gjennomgå et lisenskurs og gjennomføre minst 3 godkjente drag. Alt om klasser, regler og sikkerhet finner du på http://bilsport.no/reglement-dragrace/. For de fleste er det ofte lommeboka og/eller tid til hobbyen som avgjør hvilken klasse som passer! Viktige faktorer er drivstofftype, trimming, vekt, antall sylindre, motorvolum, karosseriform, eksosanlegg, toppfart, førerens alder, mulighet for sponsing osv. De yngste kjører i klassene Junior dragster, Junior car eller Junior bike. Her er deltagerne helt ned til 8 år. Deretter går det fra gateregistrerte biler og motorsykler, via lettere modifiserte kjøretøy til spesialbygde biler og motorsykler som kun kjører på dragrace baner. Top Fuel dragster er den råeste og dyreste klassen. Ett – 1 drag inklusiv burn-out koster fort 25 000,-. Forutsett at intet ryker! Dette er publikumsmagnet nr. 1 over hele verden. Kjøretøyene har store kompressormatede V8 motorer som sluker 40-50 liter drivstoff (Nitro metan) på noen få sekunder. Motorene yter rundt 8000-10 000 hester!  I motorsykkel-klassen er det tilsvarende råe klasser. Super Twin Top Fuel med 2 sylindre og Top Fuel Bike med 4 sylindre og 1000 hk eller mer. De forskjellige klassene har ulike kvalifiseringsmetoder og begrensninger. Speaker gir informasjon om dette.

Teambussen til Rune og serviceopplegget, gulvet likte jeg.
Her skrus det til neste drag, imponerende service opplegg.
Hyggelig å treffe Jimmy Granlud, endelig er Mustangen i gang igjen….
Stageing er viktig

 

Dragrace i Norge

Heftig doning, godt jeg fikk ørepropper i pressesentret…

Det første norske drag race stevne var på Fyresdal flyplass i 1978. I dag er det ca. 250 aktive drag race team i landet. I tillegg mange som kun kjører street legal. Gardermoen raceway (opprinnelige Ringbanen) hadde første stevne i 1983. Ludvig Bjørnstad tilhørte Europaeliten den gang og ble første nordmann under 6 sekunder i klassen Top Fuel dragster i 1987. Liv Berstad var i første halvdel av 1990-årene i Europaeliten i samme klasse. Hun holdt en periode Europa rekorden med litt over 5 sekunder i mål. Verdensrekorden nå er over 535 km i timen på rundt 3,5 sekunder! (på 300 meter) Satt i USA selvsagt. Banerekorden på Gardermoen lyder på 4,74 sek. og 514 km/t. Norge har for tiden noen av de aller beste i Europa i klassen super twin top fuel motorsykler! I samarbeid med blant annet Norges Idrettsforbund og Norsk Motorsportforbund (NMF) ble det i 2013 for første gang i norsk historie satt sammen et landslag for motorsykler i drag race.

Om arrangørklubben Norsk Dragracing Gardermoen (NDRG)
Klubben Norsk Dragracing Gardermoen har rundt 100 funksjonærer som helt gratis og på fritiden arrangerer 4-5 drag race stevner på Gardermoen hvert år. Vårt største stevne er Drag Challenge i august hvor det jevnlig kjøres EM-runder. Se www.ndrg.no/terminliste. Gardermoen raceway er den eneste internasjonalt godkjente dragrace bane med full lengde i Norge. Banen er rehabilitert i 2016 og er snorrett og har bare 1-en cm høydeforskjell på 402 meter. Etter mål er det et bremsefelt på 800 meter. I enden av den en såkalt Leca-felle som vil stoppe de som får bremseproblemer.  Banens underlag er 15 cm betong (restene etter den gamle Ringbanen anlagt av tyskerne under 2. verdenskrig). Oppå er det i 2016 lagt spesiallim, så 3 lag spesialasfalt, deretter flere lag gummi, så trackspot og til slutt trackbite (et slags klister). Gardermoen raceway har hatt mange Europa rekorder. Ett av klubbens stolteste øyeblikk var da svenske Peter Svensson kjørte det første draget på motorsykkel under 6 sekunder utenfor USA (5,93 sek.) 3. august 2009! Dette er en rekord som flere av de profesjonelle banene i Europa, Canada og Australia jaktet på. At begivenheten inntraff hos en gjeng ivrige amatører langt inni en skog i Norge ble lagt merke til. NDRG er tilsluttet AMCAR (Norges nest største bilorganisasjon), Norges Idrettsforbund, Norges Bilsportforbund (NBF), Norsk Motorsportforbund (NMF), FIA og FIM.

Utleie
Etter at vi er ferdige med rehabiliteringen av banen blir det betydelig enklere å leie ut selve dragrace banen til større eller mindre drag race arrangementer som for eksempel kveldstrening for team, lokale mesterskap m.m. Selvsagt i tillegg til våre årlige 3-5 store mesterskap. Klubben har i mange år leid ut deler av området (unntatt selve drag race banen) til drifting, foto-opptak, brann- og politiøvelser og diverse utstillinger. Utleie kan inkludere tribune, strøm, toaletter m.m. For utleie se www.ndrg.no

 

Har du lyst til å prøve?

Jenter i farta.

Klubben låner ut junior dragster og junior motorsykler pluss utstyr til deg som er mellom 8-19 år og også til de unge som vil ta lisenskurs. (Bildet viser brødrene Mikael og Eskil Rolstad og deres junior dragster). På www.ndrg.no finner du mer info.

Gardermoen raceway, juli 2016.
Forfatter Tore Ravneberg, pressesjef i NDRG. Forbehold om feil og mangler.
Tel  90 24 84 15.  presse@ndrg.no