Krutracet 12 mai 2018 i Dynamittbacken

Et lite reisebrev med de to bilsportslegendene Tore H Bratlie og Holm Jacob Matheson på Sverigetur en solfylt lørdag i mai. Men først var det en middag og mange gode bilsporthistorier for codriverne Hans Chr. Berger og Vidar Holum. Og kanskje disse historiene blir å finne mellom 2 permer, hvem vet.

Fra v. Holm Jacob Matheson og Tore H. Bratlie

Først tar vi resultatene for de 3 norske som deltok, hvorav 2 kom på pallen.

Regularity er konkurransen å treffe på lik tid i de forskjellige etappene opp bakken.


Her rattet Tore H Bratlie NMK Gjøvik sin Skoda Oktavia inn til pallen og 3 plass sammen med codriver Hans Chr Berger.

I klassen Historisk H1 1972-75 ble de seier og toppen av pallen til Holm Jacob Matheson NMK Aurskog Høland i Ford Escort 1600 RS sammen med codriver Vidar Holum Asker og Bærum Motorsport

I klassen 2WD tok Knut Boberg KNA Oslo en fin 11. plass.

For Holm Jacob Matheson ble det god dag bak rattet i godbilen.

Totalt 88 biler til start, herav 48 FIA historiske biler. Etter tre kjørte etapper ble det øverst på pallen med en klar klasseseier og nest raskeste tid blant alle FIA historiske bilene.

Dette ble hans 140. seier med BDA Escorten og faktisk hans 170. seier siden han kjørte sitt første billøp på Tisleia i 1973. Fantastisk statistikk etter 45 år som aktiv på toppnivå i Norge. Og ikke nok med det, dette betyr at han har vært på pallen i mer en 70% av alle løpene han har kjørt!

Her kommer noen inntrykk og bilder fra en hyggelig dag hos arrangøren MK Trophy. Fint vær og en godt preparert bakke, samt supre funksjonærer. Vi anbefaler flere norske å ta turen neste år, eller delta 25/08 Uddevalla City Race, MK Trophy på asfalt.

 

 

Fra høyresetet i MK1…

For kartleseren startet det på onsdagen før løpet på lørdag med en telefon fra Mathis som lurte på om jeg var ledig for en tur og litt kappkjøring i Sverige. Jeg trengte ikke å tenke meg om lenge før jeg hoppet i kontorstolen, og sa ja til en rallysprint i en legendarisk bil og sjåfør. Neste telefon gikk til min faste sjåfør Tandberg om godkjenning, det er nemlig også kamp om codriverstolen.  Jeg hadde ikke sittet i en MK1 siden Bjørn Lossius og jeg kjørte Stifinner’n i 1976. Vi hadde lånt Jan Følkner og Arne Lossius sin blå Escort MK 1. Det det var lenge siden! Så det var bare å pakke rallygearet, dra innom Jan Egil å få General Starting Permission, og noen gode råd.

 

Turen startet fredag ettermiddag. Uddevalla og en hyggelig middag sammen med Tore H Bratlie og hans Co-driver Hans Chr Berger. Tidlig i seng og tidlig opp er en del av rally.

Rigging av serviceplass, teknisk fra kl 08.00.  Innsjekk. Alt gikk som smurt hos en superhyggelig arrangør.

Her var det ikke snakk om mange notene, så i stedet gikk vi bakken og Mathis memorerte de fleste 5 eller 6er svingene og noen krøn. Så var det tid for førermøte, og oppvarming.

Arrangøren hadde rigget opp med fotocelle for mellomtider så publikum skulle få sitt langs etappen.

Kjøreordren var superenkelt der. Det var tidkort med tid til første start på SS1, deretter gikk det fortløpende, med nedslipp fra toppen av bakken 3 ganger pr. SS. Vi kjørte 3 ganger i en super preppet bakke.

MK1 er klar for teknisk.

Så var det bare å spenne på selen, hanskrave og hjelm for en fantastisk kjøreopplevelse i Forden.  Vi kjørte ned tiden på SS2 og beholdt ledelsen også etter SS 3 selv om det ble mer oppkjørt. For en et tempo og bilkontroll, dette levde opp til mitt motto FART & FOKUS. Siste SS ga vi til publikum sideways og jeg så svingen i sideruta i en perfekt sladd som Trond hadde likt. MK1 gir en aks fra start og balanse som var utrolig. Takk for turen og hele opplevelsen Mathis. Jeg blir gjerne med en gang til skulle det passe. 😊 Og jammen havnet vi på øverste trinn på pallen og slo V4en, så vi kom i godt i mål.

 

Mange fine biler fra flere historiske epoker på vei til teknisk, på gresset ved innkjøring til depot

Alpin 110 heftig ekvipasje i Challenge-klassen.

Gordini 1135, det var det grommeste man kunne få i min ungdom på
Ringerike. Ikke sant Arild Berg, Gulbrand Heen og Leif Berg.

Grom CV 4.

Gordini eller Alpine motor?
Han hadde hatt bilen som løpsbil siden ny….

Vidar er svak for disse 😊

Innsjekk gikk greit.
E-Type klar for bakken!

 

 

 

 

 

 

 

Vi rigger i det fine været

Vidar synes det var stas å få klubbmerket på sin side av bilen.

 

 

Så gikk vi bakken og fant linjene.
Og idealsporet.

 

 

 

 

 

 

 

Førermøte på gresset.
Og tävlingsledaren var en hyggelig kar. Han ville at vi skulle ta med flere Norske neste gang.

 

 

 

 

Klare til start….
Sammenligning av tider og oppsett for MK1

 

Taktikk og strategi i pausen før heat 2, snart fart & fokus!

 

 

 

 

 

SS2 sammen med fra V. Enar Viktorsson Escort MK1 og Roland Karlsson Saab V4.
Vi skal hilse til John Haugland fra svenske venner.
I hyggelig passiar med en rask svenske i V4 tilv. Roland Karlsson.
Til v. Tore H. Bratlie og Hans Chr. Bratlie, sammen med resten av pallen.
Fra v. Tore H. Bratlie og Hans Chr. Bratlie.

På toppen av pallen fra v. Vidar Holum og Holm Jacob Matheson, det var gjevt.

Mange bilder tatt av VidarH og 2 fine av Goran Thobiasson takk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.