Sportsnytt med resultater for helgen 23-25. februar

Hei

Jøss, er vintersesongen over alt?? Med den fantastiske vinteren vi har i år burde det jo egentlig gått løp i flere uker til. Men jeg er sikker på at det begynner å krible sterkt hos alle førerne som driver med racing, shortcar, gokart, bilcross, crosskart, autoslalom, bakkeløp og rallycross om dagen.

Vi gleder oss til mange morsomme løp og stevner utover sesongen.

MEDLEMSKONTINGENT:

I år har vi for første gang forøkt å sende medlemskort og betaling via en app på mobilen. For mange har dette fungert veldig bra, mens andre har hatt litt større utfordringer med dette.

Det er fremdeles mange som ikke har betalt sin medlemskontingent og mange av disse har allerede kjørt flere løp i vinter. Dette er ikke bra, men vi håper flere skynder seg å gjøre det nå.

Aller helst så gjør man det via mobilappen, hvis man ikke får til dette kan man betale direkte til klubbens kontonummer 1503 84 96864 (450,- 18 år og eldre) (250,- inntil 18 år)

Hvis man ønsker giro og «gammeldags» medlemskort tilsendt så gi beskjed til post@abmo.no

Dette er hovedinntekten til klubben og selv om mange ikke skal kjøre før senere på sesongen så ønsker vi at alle innbetaler denne kontingenten så fort som mulig.

FUNKSJONÆRHJELP:

Det ble mandag sendt ut en forespørsel til alle om man har mulighet til å hjelpe til på en TK under Rally Sørland 5.mai. Her trenger vi svar så fort som mulig og foreløpig har det kommet 9 bekreftede personer som kan hjelpe til. Tusen takk til dere, men vi trenger noen flere så det er bare å melde seg på så fort som mulig. Send en mail.

RESULTATER/RAPPORT:

Numedalsrally hadde tiltrukket seg 120 biler på den endelige startlisten. Av disse var det 20 biler med fører, kartleser eller begge deler fra Asker og Bærum Motorsport. Rett og slett imponerende!

Marius Aasen hadde to brutte NM-løp med sin Ford Fiesta R5 i bagasjen før det endelig gikk bedre på vinterveiene i Numedal. Han og Marlene E Aasen hadde nærmest et problemfritt løp og totalvant også likegodt den siste lange Smådølaetappen. Annenplass totalt og i klassen ble den endelige fasiten.

En som har testet en del før løpet var Anders Grøndal. Litt annet oppsett på sin Ford Fiesta R5 og litt småforandringer i notene gjorde virkelig susen. Tempoet var økt i forhold til løp tidligere i sesongen og Anders og Roger Eilertsen var  fornøyd med dagen. Han mente også at han burde kjørt fortere, men det tar du på Rally Sørland Anders.  Tredjeplass totalt og i klassen var hyggelig lesning.

Mulig at Rally Sweden-eventyret har gjort noe med familien Selmer. Det virket som om tempoet i deres Ford Fiesta R5 hadde høynet seg. Christian A Selmer og Anita Selmer kjørte til slutt inn til en femteplass totalt og i klassen.

Det startet ikke så bra for Kenneth Johnsrød. Allerede på ss2 ble det en lekkasje i et rør til clutchpumpen. Dessverre klarte de ikke å få reparert dette på sin Mitsubishi Lancer Evo9 på den første servicen. Det medførte at de måtte dra i gang bilen på starteren på de neste etappene. Det medførte litt tapt tid på startene. På siste servicen ble dette fikset og han og Eirik Borge kom seg til mål som klassevinner og 9.plass totalt. Vi gratulerer!

Litt treg i starten var Runar Pedersen. Men han og Stine Marie Klemetsdal tro til skikkelig på ss3 og 4 og gikk i teten i klassen. Med sin Subaru Impreza Sti kjørte de inn til årets første klasseseier og en 11.plass totalt. Vi gratulerer!

Alt fungerte smertefritt for Bernt Kollevold i sin Toyota Celica det meste av dagen. Klasseseier på de syv første etappene ble det for han og Ove J Andersen.  Dessverre så røyk en drivaksel rett etter start på den 25km lange ss8 Smådøl. Det ble dessverre et tidstap som gjorde at førsteplassen røyk, men andreplass i klassen og en 12.plass totalt med drivakselbrudd er meget  bra.

I år stilte Pål Iversen til start i høyrestolen i en Ford Fiesta R2T. Bilen til Grøndal og co.  Etter litt innkjøringsproblemer i starten fikk de skikkelig sving på bilen etter hvert og satte meget gode tider. Det ble tredjeplass i klassen og 21.plass totalt.

Endelig fungerte bilen til Bjørn Bækkevold. Sammen med Dyre E Fredriksen holdt de et bra tempo med sin Mitsubishi Lancer Evo9 løpet igjennom og endte på femteplass i klassen og en 23.plass totalt.

Sesongdebut var det for Arnt G Olsen. Det ble skruing helt til siste slutt for å få sin Ford Fiesta R5 til start og når i tillegg sjåføren selv hadde influensa ble selve løpet litt tungt. Til tross for x-antall Paracet kom de seg igjennom og endte på 10.plass i klassen og 24.plass totalt. Må også nevne at bilen var nydekorert for sesongen.

En som var virkelig fornøyd med dagen var Anders Bakke. Med ny kartleser for anledningen kjørte han trygt og sikkert inn til en solid klasseseier og en 42.plass totalt med sin Ford Fiesta ST.  Vi gratulerer!

Kristoffer Bekkemellem kom til start i sin Ford Fiesta R2 med Marie Hofsløkken i høyresetet. I en tøff klasse ble det til slutt femteplass i klassen og 46.plass totalt.

I samme klasse og med lik bil så var Christoffer Pedersen nære på å treffe skogens konge, herr elg. Men de slapp med skrekken og hadde økt tempo siden sist. Det ble en sjetteplass i klassen og 47.plass totalt.

Med sin strøkne Subaru Impreza Sti er det alltid hyggelig å være på skogen når Øivind Lehre er på startstreken. Sammen med Tom Kristiansen ble det til slutt en 8.plass i klassen og 49.plass totalt.

Fantastisk lyd er det når Rolf I Schou og Ole Andresen kommer med sin Ford Escort RS1800. Bilen holdt seg like hel løpet igjennom og de endte med klasseseier og 53.plass totalt. Vi gratulerer!

Debut med firehjulstrekk ble det for Rolf Møller. Med sin Mitsubishi Lancer Evo4 var det nok uvant at bilen trakk på alle fire og ikke minst med 300hk under panseret. Til tross for et lite tilbud på ss2 Smådøla så kom han seg helskinnet gjennom løpet og endte på 10.plass i klassen og 58.plass totalt.

Med Subaru Impreza fant vi nok en gang brødrene Torkjell Westheim og Steingrim Westheim på startstreken. De satte gode tider og på ss5 hadde de nest beste tid i klassen. Etter ss7 lå de på sjetteplass i klassen, men på siste ss nedover Smådøla har de fått store problemer og tapt masse tid av ukjent årsak. De havnet da langt ned på listen med en 11.plass i klassen og en 76.plass totalt.

Bruttlisten er aldri moro å skrive om, men det er nå slik i motorsport at noen alltid havner på den:

Det ble et veldig kort løp for Thorleif Halden. Som co-driver i en Subaru Impreza STi kom de seg gjennom ss1, men på grunn av tekniske årsaker måtte de bryte etter denne etappen.

Med flere mil fart i kroppen etter Rally Sweden Historic lå alt til rette for et bra løp i høyresetet for Leif A Neset. Med sin Ford Escort RS1600 lå de kun 7 sekunder bak lederen i klassen etter ss3. Men da fikk de problemer med det tekniske anlegget i bilen og måtte dessverre bryte.

En fortkjører som gjorde comeback i Numedal var Stian Hafsengen. Med en Mitsubishi Lancer Evo6 satte han et bra tempo fra start og lå som nummer to i klasse 13 etter ss2. Men så kom problemene og det ble dessverre brutt løp på ss4.

Dessverre for Kristian Næss ble det også brutt løp med sin Subaru Impreza. Han og Kenneth Myhre kom seg fint igjennom , men på transporten til ss8 Smådøla kom det plutselig blårøyk bak bilen. Det viste seg da at girkassa hadde dumpet ut mesteparten av olja. De valgte da å spare girkassa og brøt løpet.

Kan også nevnes at Kjell Pettersen stod på startlisten, men da føreren hans ble liggende rett ut i influensa rett før løpet måtte de trekke seg fra start.

Mvh

Preben Berg

Asker og Bærum Motorsport

0047 90074755

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.