Sportsnytt med resultater og rapport, 2-4.februar

Hei.

Denne gang var det nok et rally på tapetet, Rally Finnskog. Sterk deltagelse fra klubben denne gang. Vedlegger noen bilder fra start ss2/6, alle foto tatt av Preben Berg.

FUNKSJONÆRER:

-Starter med å gi våre funksjonærer en STOR TAKK for all hjelp som ble gjort under Rally Finnskog nå i helgen. Våre funksjonærer betjente TK ved både start og mål på ss2/6 Frysjøen. Takk denne gang går til: Anne Grethe Johnsen, Jan I Dagestad, Morten Taje, Rita Taje, Julie Taje, Kim Grytdal, Karen O Jenssen, Vidar Sommer, Paul Heyerdahl, Maria Taje, Per Martin S Høie, Willum Kjeserud, Petter Stenseng og Preben Berg.

Skal også nevnes at Marie Hofsløkken som er medlem hos oss hjalp til på ss1/5.

Det er stort sett en fast gjeng som hjelper til, men nå må snart andre i klubben også være med å hjelpe til med dette. Bli med og se og lær. Uten frivillige så stopper snart dette opp og da blir det slutt på rally.

RALLYE MONTE-CARLO HISTORIQUE:

-Starten av dette tradisjonsrike løpet gikk i Oslo. Det var i år Asker og Bærum Motorsport som hadde ansvaret for TK start før bilene dro sørover nedover Europa. En stor takk til Svein-Eirik Hansen, Per Odvar Nyborg og Per Arnt Nilssen som hjalp til med dette. Klubben har også en deltaker med og det er Kjetil Engan i sin VW Golf.

RESULTATER/RAPPORT:

Som en siste skikkelig test før Rally Sweden stilte Mads Østberg opp med sin Ford Fiesta WRC.  Han ledet løpet fra start til mål og testet også med å kjøre med slitte dekk. Vi gratulerer Mads med totalseier i rally Finnskog for syvende gang og ønsker lykke til i Rally Sweden!

Med innkjøring av nytt notesystem og litt problematikk rundt dette så kjørte allikevel Anders Grøndal bra i sin Ford Fiesta R5. Med tredjeplass totalt og andreplass i klassen ble det mange viktige NM-poeng for han og Roger Eilertsen. De leder NM etter to løp.

Med sin Subaru Impreza Sti begynner tempoet til Runar Pedersen virkelig å komme seg. Det ble nok en fight om klasseseieren og selv om man måtte til slutt ta andreplassen her så var man storfornøyd allikevel. En 6.plass totalt ga også bedre seeding til senere løp. Med seg i høyrestolen hadde han Stine Marie Klemetsdal som er ny-innmeldt i Asker og Bærum Motorsport. Velkommen til oss!

Rett bak på totallisten så finner man Bernt Kollevold i sin Toyota Celica. Etter brutt løp sist var det nå en skikkelig revansj med seier i klassen. Sammen med Ove J Andersen ble de nummer 7 totalt.

Kamp mot klubbkollega Kollevold hadde Kenneth Johnsrød. Med ny girkasse i sin Mitsubishi Lancer Evo9 var alt litt uvant, men det fungerte allikevel veldig bra. Sammen med Eirik Borge knivet de om klasseseieren, men en rygging i et veidele på ss7 førte til at det ble andreplass i klassen og en 8.plass totalt.

I en rask Volvo 240 satt Anders Wangen som co-driver. Etter en meget sterk dag på skogen kjørte de inn til en knallsterk fjerdeplass i klassen og en 18.plass totalt.

 

Christian A Selmer hadde 7 gode etapper med sin nydekorerte Ford Fiesta R5, men en snurring og blokkering på ss3 gjorde at tidstapet for han og Anita Selmer ble stort. De fullførte allikevel løpet og fikk til slutt en fjerdeplass i klassen og en 24.plass totalt. Vi ønsker lykke til i Rally Sweden!

Problemer på nesten hver etappe hadde Petter Fausko. En tennpluggledning som hoppet av, nesten rulling og de siste fire etappene uten servostyring kjørte han allikevel sin Opel Kadett GSi inn til klasseseier og en 32.plass totalt. Vi ønsker lykke til i Rally Sweden Historic!

Med ny kartleser for anledningen lærer Christoffer Pedersen sin Ford Fiesta R2 å kjenne. Uten noen store problemer kjørte de inn til fjerdeplass i klassen og 37.plass totalt.

Sitt første løp for året hadde Anders Bakke. Med knekt lillefinger og et par små avkjøringer kjørte han og Simen Fearnley sin Ford Fiesta ST inn til andreplass i klassen og en 46.plass totalt.

 

Sterkt tempo hadde Marius Aasen i sin Ford Fiesta R5. På ss4 ble det en snurring og han og Marlene E Aasen fikk dessverre ikke snudd bilen. Det medførte til blokkering og dessverre overskred de makstiden. Brutt løp for det raske ekteparet.

Kjell Pettersen måtte også dessverre bryte på Finnskog med sin Subaru Impreza 555. En avkjøring 200meter før mål på ss6 pga av at noen ikke hadde satt ut varseltrekant førte til snømåking og en makstid som ble overskredet.

Med sin Subaru Impreza har Torkjell Westheim og hans bror Steingrim Westheim et bra tempo i kroppen. Denne gangen ble det dessverre stopp på transporten mellom ss6 og ss7 med en bensinpumpe som ikke ville mer.

Det ble nok et kort løp for Bjørn Bækkevold. Han og Dyre E Fredriksen  mistet all motorkraft på ss1 og bare tuslet igjennom prøven før de brøt løpet. Feilen er allerede lokalisert og de kommer sterkere tilbake på Numedal.

Mvh

Preben Berg

Asker og Bærum Motorsport

0047 90074755

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.